dimarts, 19 de maig del 2015

CAMÍ DE SANT JAUME 3ª PART, PRIMER DIA. (BELORADO-AGÉS)

Divendres 08/05/15 (Prèvia)
Ens llevem, petit desdejuni, done un últim repàs a la motxilla i la dona em porta amb el cotxe fins a l'estació d'autobusos de València, fem temps i quan s'apropa l'hora ens acomiadem i em dirigisc a trobar l'autobús que em portara fins a Logroño. Després d'unes quantes hores arribem a la capital de La Rioja, ací haig d'esperar quasi dues hores fins que isqué l'autobús que em deixara a Belorado, lloc on tinc previst iniciar aquesta tercera part del Camí de Sant Jaume (Camino de Santiago). Entre una cosa i altre arribe a l'alberg quan manquen uns pocs minuts per a les nou.
Preveient la intempestiva hora d'arribada, havia trucat a l'alberg "Caminante", arribe just quant la cuinera ja marxava, mentre complisc amb els tràmits de rigor, la dona torna a la cuina i em prepara un suculent sopar amb un somriure a la boca, que fa que no sàpiga que m'alimenta més si el menjar, o l'amabilitat. Amabilitat que també trobe en la Belen i la seua parella que són els que porten l'alberg. Sopat, m'endrece i a dormir que dema haig de matinar.
Belorado, mural
Dissabte 09/05/15
M'alce, desdejune i isc al carrer quan són més o menys tres quarts de set. Per a eixir de Belorado haig de travessar el carrer Hipòlito López Bernal i l'avinguda Camino de Santiago, creuant a continuació la N-120 i el riu Tirón per un pont per a vianants fet de fusta. Paral·lel a aquest es troba un pont de pedra d'origen romànic conegut com El Canto. Per una pista separada de la N-120 pel llit del Retorto, afluent del Tirón, avance còmodament fins a Tosantos. Just abans d'arribar hi ha un àrea de descans amb diverses taules, barbacoes i una font.
Belorado, El Canto
Km 4,7. Tosantos. En creuar la població es pot apreciar a la dreta i a l'altre costat tant del poble com de la N-120, l'ermita de la Virgen de la Peña, que sembla aprofitar alguna cavitat en les roques. Des de Tosantos un curt tram ens acosta fins a la següent població de Villambistia.
Tosantos, ermita de la Virgen de laPeña
Km 6,6.  Ens rep la parroquial de Sant Esteban, del segle XVII. Una llegenda atribueix poders a l'aigua que raja de la font de quatre canelles que i és a tocar junt amb un antic llavador. Assegura que per a recuperar la vitalitat i acabar amb el cansament no hi ha gens millor que remullar el cap en ella, em conforme a fer-ne un glop, omplir la botella i continuar camí. Passat Villambistia, sense res més que ressenyar, el camí segueix cap a Espinosa del Camí, on  arribem després de sortejar la N-120.
Villambistia, font "miraculosa"
Km 8,2. Ací, ací, a part d'una font amb abeurador  annex, trobe uns indicadors on m'assabente que em manquen 221 km. per arribar a León. A l'eixida el perfil de la pista s'empina un poquet  fins a arribar a les ruïnes del monestir mossàrab de Sant Félix, on la tradició situa les restes mortals del Comte Diego Rodríguez Porcelos, fundador de Burgos (Km 10). Passades les ruïnes, l'itinerari gira cap a l'esquerra a la recerca del voral de la Nacional, que ens condueix fins a Villafranca Montes d'Oca.
ruïnes del monestir mossàrab de Sant Félix
Km 11,7. Des d'aquesta població fins a Sant Joan d'Ortega hi ha uns 12 quilòmetres,  així que és recomanable detenir-se a esmorzar o fer provisió de menjar per a la travessia de los Montes de Oca. Antigament van constituir un lloc arriscat on els perills esperaven després de cada matoll, en canvi, avui, malgrat tractar-se d'un tram molt solitari, ofereixen naturalesa i pau. Deixem la N-120, passem al costat de l'església de Santiago  i també del que va estar l'hospital de la Reina o de Sant Antonio Abad. L'inici és empinat i convé prendre-li-ho amb calma. El calvari continua fins a arribar a un mirador sobre les serres de la Demanda i San Millán i a la font de Mojapán, on la pujada comença a suavitzar-se (Km 13). En poc més d'un quilòmetre  se supera un desnivell positiu d'uns 135 m.
monument en record dels afusellats per les tropes franquistes
Pare a fer un descans i a recuperar l'ale a la Fuente de Mojapan, Entremig de roures, ginebres i brucs, la pista continua el seu ascens, ara més suau fins a arribar a un monument als caiguts del "bàndol perdedor" durant la Guerra Civil (Km 15,2). Tot seguit la pista descendeix  fins al llit d'un riu per a afrontar una dura, encara que curta, costera. La pista  es converteix a partir d'ara en un ampli tallafocs enmig de pinedes repoblades, a partir del monument als caiguts, la pista inicia un suau davallar  fins a arribar al monestir de Sant Juan de Ortega.
San Juan de Ortega
Km 23,7. El conjunt d'edificis són Bé d'Interés Cultural des de 1931 i pertanyen al municipi de Barrios de Colina. San Juan de Ortega, nascut l'any 1080, és el fundador d'aquest petit llogaret. Al seu retorn de la peregrinació a Jerusalem, es converteix en deixeble i col·laborador de Santo Domingo, i promou la construcció d'hospitals, esglésies, ponts... L'església de San Juan de Ortega, del segle XII, és romànica, igual que el magnífic mausoleu i el sepulcre del sant. A l'interior de l'església esdevé l'anomenat "Miracle de la Llum": dos dies a l'any, en els equinoccis (entorn del 21 de març i al 23 de setembre), el sol il·lumina durant deu minuts el capitell que representa l'escena de la Anunciación. Hi ha qui no dubta a afirmar que San Juan de Ortega és un lloc on flueix amb intensitat l'energia tel·lúrica.
San Juan de Ortega, xicotet claustre
Per sort les edificacions resten obertes i puc fer un tomb, un vilatà em posa al corrent de part de la història del lloc i de les seues peculiaritats.  M'acomiade de l'amable vilatà, deixe  el conjunt monàstic i arribe a una carretera autonòmica on s'alça una creu de fusta. Seguisc  de front i agafe el camí que sense cap tipus d'incidència em porta pel mig de pins i sense pèrdua  en direcció a Agés, on arribe havent fet   27,84 km. Em dirigisc a l'alberg El Pajar de Agés on he reservat, dutxa i a dinar. Després de descansar un poquet isc a donar un tomb pel poble, aquest és petit i ben cuidat, els vilatans l'han omplert de detalls que el fan quasi un petit museu a l'aire lliure.
arribant a Agés
Torne a l'alberg, sopar, enviar un xicotet  resum pel Facebook i a les 22 h. ja sóc al llit, tònica que es repetira durant tot el camí, ja que abans de les sis m'alçaré cada dia per donar inici a la caminada.
Agés, xicotet pont d'origen romànic

Distancia total: 27.84 Km
Altura mínima:  760 m
Altura Màxima: 1150 m
Ascensió acumulada: 433m.
Distancia total acumulada: 27,84 Km.