Pàgines

dimecres, 20 de maig del 2015

CAMÍ DE SANT JAUME 3ª PART, TERCER DIA. (BURGOS-HONTANAS)

Dilluns 11/5/2015
Em lleve, acabe de preparar la motxilla i isc al carrer, davant mateix de l'alberg hi ha un bar que ha obert a les sis, faig un petit desdejuni i ja em pose en marxa pel carrer Fernán González. Arribe fins a l'Arco de San Martín, de ferradura en estil mudèjar i molt restaurat en el segle XX. Només passar l'arc, gire a l'esquerra per a descendir per unes escales al carrer Emperador. seguisc, pel carrer Villalón, que desemboca en el Paseo de la Isla, a tocar del riu. Creue l'Arlanzón i gire a la dreta seguint el seu marge. Sempre resseguint la N-120 creu pel mig de la zona universitària, per les avingudes de Palència, José María Villacián Rebollo  i el carrer de Villadiego, arribe fins al desviament marcat com "Los Guindales Vivero Forestal" Km 4
adéu a Burgos, eixint per l'Arco de san Martin
Ho prenc, desviant-me a la dreta, i seguisc de front pel carrer Benito Pérez Galdós. Al costat de la porta del viver forestal, l'asfalt es torna en pista. El Camí rodeja per la dreta el poble de Villalbilla i salva l'Arroyo Molinar Km 5,9. a causa d'unes obres ens hem de desviar despres de  creuar el pont sobre la circumval·lació i anem un pas subterrani  de l'autovia A-231 que passem per sota, Km 9,6. Creuem el riu Arlanzón i  per un "andadero" paral·lel a la N-120 arribem  a Tardajos.Km 12,8.
Tardajos
Sembla que en temps de Roma, Tardajos va ser,  una mansió de la calçada romana que comunicava Clunia (la burgalesa Coruña del Conde) amb Juliobriga (l'actual Reinosa). Supere el poble pel carrer del Mediodia, la plaça Leandro Mayoral i el carrer Real Poniente. Pel Voral de la carretera, em dirigisc a la propera Rabé. En el curt trajecte passe el riu Urbel. Arribe a  Rabé de las Calzadas. Km 15,6..
Rabé de las Calzadas
Pel carrer Santa Marina sobrepasse una  font circular i isc del poble per Baldomero Pampliega. El que em trobaré d'ara endavant és, simplement, l'altiplà castellà.  Llargues rectes a una alçada d'entre vuit-cents i mil metres d'altura, sense més companyia que la meua pròpia ombra i grans extensions de cereal i com a teló de fons, les aspes dels molins dels parcs eòlics que neixen arreu.  Quasi a tres quilòmetres de Rabé, a mà dreta, es troba la font de Praotorre, on s'han habilitat unes taules per al descans cosa que aprofite. Km 18,4.
font de Praotorre, banc, taules i fogons
Només eixir de Rabé, el camí ha començat a guanyar altura de manera suau però continua, fins a arribar a una zona més plana, des d'on s'albira ja la vall on s'assenta Hornillos del Camino, Km 19,9. Tot el que he pujat en un poc més de cinc km. ara toca baixar-lo  per una pedregosa costera anomenada Matamulos. Després de creuar una carretera i el riu Hormazuela entre en Hornillos del Camíno, Creue el poble d'est a oest pel  carrer principal i isc del nucli urbà. Km 22,6.

Hornillos del camino
A l'eixida de Hornillos, em torne a trobar amb  una interminable pista de parcelaria que ascendeix per l'altiplà cerealista. L'única distracció es troba a les vores del camí, decorades per artístics munts fets amb les pedres que trauen els agricultors dels seus cultius. Cinc quilòmetres després de Hornillos em surt al pas  una creu de Santiago. Set-cents metres més endavant arribe a l'encreuament cap a l'alberg Sant Bol, situat a la vora del riu del mateix nom, Arroyo Sant Bol. Km 28,2. Només queden uns quatre quilometres per arribar al final de l'etapa, però els meus peus necessiten un descans, així doncs, em desvie i m'atanse a l'alberg.
un pardalet culminant un artistic munt de pedres
El lloc semble un oasi en mig del desert, fresc, ubèrrim, d'un verd exultant, mones arribar, l'hospitalera m'ajuda desprendrem de la motxilla i m'invita a traure'm el calçat, em descalce i em pose les xancles, demane una fresca cervesa i mentre em prepare unes patates amb xoriço, fique els peus en una bassa que recull l'aigua d'una deu que és a tocar de l'alberg, impossible aguantar més de 20 segons seguits, després de ficar-los uns quants colps i en tenir el dinar a taula, m'aplique en la tasca de deixar ben net el plat. Em calce altre colp i m'acomiade de l'amable hospitalera i tornant al camí, em dispose a fer els quatre quilòmetres que manquen per arribar a Hontanas.
alberg San Bol, oasis de pau i frescor

Després d'una hora més de caminada arribe, per fi, a Hontanas, amagat i ocult fins a l'últim moment. El nom de la població procedeix del terme llatí fontana, font en castellà. El sacerdot bolonyés i assidu pelegrí, Domenico Laffi, va relatar que en Hontanas els pastors envoltaven les seues cabanyes amb un mur per a defensar-se dels llops. Avui, no hi ha ni pastors ni llops, al seu lloc diversos albergs, hostal i casa rural ofereixen comoditat i descans al "caminante" del segle XXI. Km 33,20.
entrant a Hontanas
Arribe a l'alberg, m'endrece, m'agite un poquet i quant ja he descansat els peus, isc a donar un tomb pel poble, aquest és xicotet i no té gaire a visitar, aprofite per enviar un petit resumen de l'etapa pel Facebook, faig la bugada i quan són prop de les huit decidisc sopar un poquet, després de deixar preparada el màxim possible la motxilla, em fique a la llitera i no tarde gens a quedar adormit.

Distancia total:    33.20 Km
Altura mínima:     817 m
Altura Màxima:   937 m
Ascensió acumulada: 235 m
Distancia total acumulada: 84,44 Km.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada