dimarts, 19 de maig del 2015

CAMÍ DE SANT JAUME 3ª PART, SEGON DIA (AGÉS-BURGOS)

M'acomiade d'Agés quan tot just comença a clarejar, done una última ullada a la seua arquitectura  i deixe el poble  pel voral de la carretera, no gaires metres més endavant deixe a la meua esquerra un xicotet pont de pedra que diu la tradició va construir el mateix San Juan de Ortega. Sempre pel voral, arribe a Atapuerca, una illa en l'oceà del temps, com la defineixen els investigadors que treballen en els propers jaciments arqueològics.
pont que segons la tradició, va estar construït per san Juan de Ortega
Km 2,6. La carretera divideix la població en dues i actua com a carrer principal. Abans d'abandonar el poble deixe l'asfalt i em desvie a l'esquerra per una pista de terra i pedres. Aquesta avança entre matolls, xicotets arbres i resseguint una bona estona el filat que delimita un terreny d'ús estrictament militar, després de salvar una suau  pendent, arriba fins a una gran creu de fusta al Km 4,8. Cruz de Matagrande, al seu costat, un vèrtex geodèsic marca el començament del descens cap a la vall del riu Pico.
entrada a Atapuerca
 La visió s'eixampla  i a la dreta es descobreix una pedrera i més al fons ja, la ciutat de Burgos. Al final de la baixada  es  troben  dues  opcions,  com  ja tenia previst, agafe la de l'esquerra  que es dirigeix fins a Villalval. Km 7. Lo primer que destaca en entrar al poble és la imatge de l'església esfondrada, isc del poble per una carretera comarcal que condueix  a Cardeñuela Riopico. Km 8,6.  Dos quilòmetres més endavant arribe a Orbaneja. Km 10,6. Continue per la carretera i creue sobre l'AP-1. Uns  dos-cents metres més endavant i al costat d'unes unifamiliars,  es trobe una doble senyalització.  La que índica de front avança cap a  Villafría i la que es desvia a l'esquerra (marcada amb pintura amb l'opció Riu) es dirigeix fins a Castañares.
inici del Passeig Fluvial del riu Arlanzón
 Ja tenia previst optar per aquesta, així doncs, gire a  l'esquerra per la pista de terra i avance  fins a topar-me amb la tanca de l'aeroport,  Km 13,2. Pegat a la tanca, continue fins a arribar a Castañares, al peu de la N-120. Km 15,3. Arribat ací, torne a haver de decidir entre dues opcions, igual que abans, ja tenia clar quina agafaria,  Es tracta de prendre el passeig fluvial del riu Arlanzón que porta tranquil·lament fins al mateix centre de Burgos. No és històrica i els puristes del Camí no la donen suport  però va guanyant adeptes. S'inicia en un pont per a vianants sobre el riu burgalés.
Catedral de Burgos
 Caminant a la vora del riu durant més de tres quilòmetres arribe al costat de la platja Fuente del Prior (Km 18,7). El mateix passeig em porta en uns quaranta llarguíssims minuts, fins al Puente de San Pablo o Puente del Cid, recognoscible per les superbes escultures medievals que adornen els seus pilars Km 22. Creuant el pont s'accedeix  a la Plaza del Cid, on es troba l'escultura eqüestre de Rodrigo Diaz de Vivar. Passada l'estàtua prenem el Paseo del Espolón per a accedir a la Plaza de la Catedral. Darrere d'aquest monument cim del gòtic, en el número 28 del carrer Fernán González, es troba l'alberg municipal. Km 23.40
entrada al Castell de Burgos
Sols entrar en l'alberg, quede gratament sorprés, les instal·lacions són modernes i en perfecte estar de conservació, un dels millor que he trobat en lo que porte fet de Camí, m'instal·le, endrece i isc al carrer a fer un mos i a conéixer un poquet Burgos. Em trobe amb una ciutat monumental d'impossible abast en tan sols unes poques hores. Quede gratament sorprés per la quantitat de zona verda que a banda i banda del riu Arlanzón disposa la ciutat. Puge al castell des d'on es domina pràcticament tota la ciutat, i en tornar a baixar, gaudisc d'un assossegat passeig pels seus carrers.
prova fefaent del meu pas per Burgos
 Faig un lleuger mos i ja torne a l'alberg, prepare lo màxim possible la motxilla i em dispose a gaudir d'un son dolç i reparador posant fi a aquest segon dia de pelegrinatge? Diguem-li així.

Distancia total: 23.40 Km
Altura mínima:  853 m
Altura Màxima: 1075 m
Ascensió acumulada: 117 m.
Distancia total acumulada: 51,24 Km.