dissabte, 23 de maig del 2015

CAMI DE SANT JAUME 3ª PART, SETÉ DIA. TERRADILLOS DE LOS TEMPLARIOS-CALZADILLA DE HERMANILLOS

Divendres 15/5/2015
Com cada dia, m'alce, arreglar la motxilla, petit desdejuni i comence l'etapa de hui. Abandone Terradillos per una pista de parcel·lària que ix a la P-905, km 1,4. Un breu tram de carretera dóna pas a una pista que avança entre el cereal i  fileres de pollancres i vegetació de ribera que ressegueixen els rierols de San Juan i de la Huelga. Aquest paisatge ens acompanya fins Moratinos, que llueix cellers excavats i cases de tova. Km 3,3.  A l'alçada de l'església de San Tomàs de Aquino gire a la dreta i isc de la localitat. Dos quilòmetres i mig mes i arribe a San Nicolas del Real Camino, últim poble de Palència. Km 5,8.
Moratinos, esglesia de Santo Tomas de Aquino
A l'eixida de San Nicolas creue el riu Sequillo i gire a la dreta per prendre la senda de pelegrins que avança a la vora de la N-120. Cent cinquanta metres al nord d'aquesta discorre l'A-231, l'autovia del Camí de Santiago. Per la senda traspassem el límit entre Palència i Lleó, darrera província castellana que ostenta el rècord de quilòmetres del Camí. Un total de 214,4.  Km 7,7. Progresse en paral·lel a la N-120 i després de creuar-la passe el riu Valderabuey per un pont de pedra i arribe a una esplanada arbrada on es troba l'ermita de la Virgen del Puente, d'estil romànic mudèjar km 10,3. Al seu costat un monument recorda que Sahagun és el centre geogràfic del Camí.
ermita de la Virgen del Puente
En un poquet més d'un quilòmetre, el Camí ens dirigeix ​​fins a Sahagún. Creuant per sota la N-120  km 11,6, accedisc al nucli urbà d'aquesta localitat lleonesa. Pel carrer Ronda de Estació creue un pont sobre les vies, passe pel  costat de l'alberg municipal i continue pels carrers La Ferreria i Antonio Nicolás. Km 13. Sahagún exhibeix l'art mudèjar a les esglésies de San Lorenzo i San Tirso, aixecades per alarifes que van prescindir de la pedra i van armar les seues obres amb maó. També, al final del carrer Antonio Nicolas, podem veure l'arc barroc de Sant Benet. Més endavant, es creua el riu Cea  pel Puente Canto, on m'acomiade de Sahagún km 13,7.
Sahagun, església de San Tirso
El Camí prossegueix per un passeig arbrat i paral·lel a la carretera d'accés a la N-120. Al peu de la carretera nacional, abans de passar el desviament a Mayorga, desapareixen els arbres i el passeig es converteix en un andadero.  Mig quilòmetre després creuem la N-120. Als pocs metres, un cartell de pedra adverteix, de manera no massa clara, de la doble alternativa que es presenta, de front es continua pel Reial Camí Francés cap Bercianos i el Burgo Ranero. Cap a la dreta, salvant l'autovia A-23 per un pont, s'accedeix  a Calzada del Coto i des d'aquesta població a Calzadilla de los Hermanillos.
Calzada del Coto, església de San Esteban
Ja tenia decidit que optaria per la segona alternativa, així doncs, gire a la dreta i creue la A-23 per un pont, en poquet entre en Calzada del Coto passant per davant de l'ermita de San Roque i més endavant de l'església de san Esteban Km 18,40. Creue el poble de est a oest i seguisc per una ampla pista de terra. Aquesta tram, des de Calzada del Coto fins a Mansilla de las Mulas on es reincorpora altre colp al Camí "oficial", és coneguda com a Ruta Jacobea de la Via Trajana. Gens més lluny de la realitat. De fet, la denominació Trajana no està ben emprada i en realitat, aquest camí romà va ser el camí de Sant Jaume primigeni.
Calzada del Coto, indicador de la Calzada Romana
Dos quilòmetres i mig més endavant creue les vies del tren, Km 21.  Despres d'un llarg i solitari tram de pista arribe a la Fuente del Peregrino, equipada amb taules, bancs i fogons, Km 25. Seguisc camí i despres quasi de dos quilòmetres més,  em surt al pas Calzadilla de los Hermanillos fi de l'etapa de hui. Km 26, 90. Arribat, em dirigisc a l'alberg municipal on em trobe que l'hospitaler és un voluntari italià en el seu primer dia de hospitaler, fet que em permet "practicar" un poquet les minses nocions que en tinc.
Calzadilla de los Hermanillos
Com sempre, dutxa desfer motxilla i isc a dinar. Seguint les indicacions de l'hospitaler em dirigisc a La Casa del Cura on per poquets diners menge de categoria ates amb grans dosis de simpatia i cordialitat pel encarregat. Li pregunte que es pot visitar i amablement em prepara un tour turístic per copsar les cosetes més interessants: fonts, llavador, petites zones lacustres, el centre d'interpretació de les calçades romanes, ermita i com no podia faltar, l'església de San Bartolome Apostol. en la font annexe al llavador, no em puc estar de ficar els peus en la fresca aigua que hi brolla.
cigonyes al campanar, església de San Bartolome Apostol
 Torne a l'alberg, m'agite un poquet per descansar les cames, isc al carrer decidit a realitzar el recorregut recomanant, és un poble petit però acollidor, arribat al llavador em trobe al meu desinteressat guia que està posant els peus a refrescar en les fresques aigües que brollen de la font annexe. m'invita a fer el mateix i sense dubtar ni un moment obeïsc, m'acomiade i seguisc la gira. Abans de tornar a l'alberg entre en una xicoteta botiga i compre alguna coseta per a fer un frugal sopar. Arribe a l'alberg, prepare el llit, petit resum al Facebook, sopar i a dormir.
petit gran moment
Distancia total:                      26.99 Km

Altura mínima:                       800 m
Altura Màxima:                     892 m
Ascensió acumulada:             160 m
Distancia total acumulada:     193,96 Km.