dijous, 14 de gener del 2016

PLÀ DE LLUC-CARTOIXA DE PORTA COELI-FONT DEL MARGE-FONT DE L'OLLA-CARTOIXA DE PORTA COELI-PLÀ DE LLUC (Parc Natural Serra Calderona)

Lloc inici caminada: Pla de Lluc, CV-331, Serra, Camp del Túria, País València
Caminants: Francesc
Data: 14-01-2016
Hora d’inici caminada: 08:29:04
Alçada mínima assolida: 207,5 m
Alçada Màxima assolida: 416,5 m
Guany: 204,5 m
Distancia recorreguda: 13.700 m
Velocitat mitjana: 2,85 km/h (sense descomptar parades).
Velocitat mitjana en moviment: 3,37 km/h
Cartoixa de Porta Coeli
Ahir de vesprada decidisc fer una caminada, ho comente amb la gent amb qui eixim entre setmana i ningú pot, com no tinc res preparat, gire els ulls cap a La Calderona, fa temps que pense a visitar la Cartoixa de Porta Coeli, així doncs, cerque una ruta que transcórrega per la zona, en trobe una que em pareix prou interessant, la carregue al mòbil, prepare la motxilla i ho deixe tot preparat. Aquest matí m'alce, prenc un te calentet, puge al cotxe i em dirigisc a Bétera. Ací agarre la CV-331 fins a arribar a la zona de lleure del Pla de Lluc, aparque i done inici a la caminada.
Pi de la Bassa
La pista de terra per on done inici a la caminada, va paral·lela a la CV-331 fins que fets 750 m. arribe al Pi de la Bassa, arbre de grans dimensions i catalogat com a arbre monumental i amb una edat aprop de 175 anys. Ara la pista s'aparta de la carretera per apropar-se al Barranc de Porta Coeli que travessa de nord a sud tota la Vall de Llullen, fets uns 2 km. i donat que el barranc baixa eixut, decidisc caminar un tram per la seua llera deixant la pista, un poquet més endavant torne a la pista per continuar per aquesta.
ermita de santa Barbara de Porta Coeli
Entretingut amb això, passe per alt la fita de pedres que marca la senda per on he de deixar la pista, uns metres més endavant gire a l'esquerra i he de fer un tram camp a través, creue un barranc i inicie una xicoteta pujada per senda rocosa fins a arribar a l'Ermita de Santa Bàrbara, aquesta te totes les portes tapiades, per l'altre vessant del turo baixe a la carreta per on transite els pocs metres que falten per arribar davant de l'entrada a la cartoixa de Porta Coeli quan porte fets 3,8 km.
Porta Coeli, aqüeducte segle XIV
La Cartoixa de Porta Coeli. És un monestir cartoixà fundat el 1272 a la vall de Lullén, al terme municipal de Serra (Camp de Túria, País Valencià). És l'única que segueix habitada de totes les que es fundaren a l'antic Regne de València. La seua fundació se situa entre el 1272 i el 1274. Es deu a la iniciativa d'Andreu d'Albalat, dominicà i tercer bisbe de la diòcesi de València, a més de confident del rei Jaume I, ambaixador, canceller i agent de la corona a Roma. La primera comunitat vindrà d'Escala Dei, dos monjos i sis conversos.
Cartoixa de Porta Coeli
Entre els seus priors, destaca Bonifaci Ferrer, germà de qui després seria Sant Vicenç Ferrer, un dels compromissaris que en el Compromís de Casp decantaran l'elecció del nou rei envers Ferran d'Antequera. L'any 1939, després de la Guerra Civil Espanyola, els terrenys de la cartoixa van allotjar un camp de concentració amb fins a 4.400 presos republicans. Es calcula que 2.238 persones van ser afusellades allà. Portaceli tornarà a ser habitada ja de manera ininterrompuda per monjos a partir del 1943.
cartoixa de Porta Coeli
Ací la carretera perd l'asfalt i segueix com a ampla pista de terra, coneguda com a Camí de La Pobleta, passa per dessota de l'antic aqüeducte del segle XIV que bastia d'aigua el convent, a partir d'ací la pendent es fa més pronunciada, 1,2 km. més i sóc davant d'una porta metàl·lica que veient-la, ningú diria que al final del camí, es troba La Pobleta. "En este campo, silencio absoluto, sol mediterráneo, olor a flores. Parece que no ocurre nada en el mundo" Un 20 de maig de 1937 el president de la República, Manuel Azaña, descrivia així l'ambient de La Pobletà.
La Pobleta, torre del pou
 Aquesta és una antiga alqueria àrab repoblada amb "cristianos viejos" que treballaven en regim de vassallatge per als monjos de la cartoixa i que va anar passant de mà en mà fins al dia de hui, tot allò que es pot albirar, és la torre del pou d'aigua que sobresurt per damunt dels arbres. Continue pujant i quan porte fets un total de 5,75 km. arribe al punt més alt de la caminada, a la Font del Marge. La font es troba en un revolt de la pista i a l'aixopluc d'uns eucaliptus que hi fan ombra, fa goig de veure la quantitat d'aigua que treu i que va passant de bassa en bassa.
Font del Marge
Vist el lloc, torne sobre les meues passes fins que em trobe altre colp davant de l'entrada a La Pobleta, creue el Barranc de la Font del Marge per un xicotet pont i només creuar, deixe la pista per una poc visible senda, que s'enlaira per damunt de la pista fins a arribar a unes basses d'aigua, aquestes sembla que proveeixen d'aigua els camps de la cartoixa. A partir d'ací la ruta transita per damunt d'un antic i estret aqüeducte que porta l'aigua de la Font de l'Olla fins a les basses.
Font de l'Olla
 Seguint l'aqüeducte i damunt d'aquest, surt al pas allò que sembla un aljub fora d'ús, uns 500 m. seguint la traça i amb uns últims metres fent equilibris, arribe a la Font de l'Olla, aquesta és una font de mina i sense broc encara que obrint la porta, tens accés a l'aigua, vist el lloc seguisc ruta, ara transite per una pista que sembla en desús, ja que la vegetació l'invadeix, passe per un abeurador pels animalons, el track ara deixa la pista per una senda que ix per la dreta, jo decidisc seguir de front, ja que abans m'he quedat amb ganes de visitar la cartoixa si es pot.
avinguda d'entrada a la cartoixa
La pista em porta a eixir davant mateix de l'entrada a la cartoixa on he parat aquest matí, però........... m'hi separa una tanca metàl·lica, gire a dreta i vaig resseguint la tanca fins que s'acaba i dóna pas a una filera de xiprers, per la carretera torne a l'entrada i m'endinse per l'ampla avinguda, creue per damunt del pont i arribe a una plaça amb una creu de terme al mig, ací s'acaba la zona visitable, torne sobre les meues passes i isc altre colp a la carretera. Ara desfaig el camí fet fa unes hores.
possibles restes d'una "poteta de bou"
 Passe altre colp per l'ermita de Santa Barbara i ja vaig a trobar la pista que ressegueix el Barranc de Porta Coeli, quan porte un total de 12 km. deixe la pista per seguir les fites de l'itinerari 1 del parc que s'aparta per l'esquerra. Uns 700 m. i creuat el barranc torne a la pista, ja faig els últims metres per arribar a l'inici, a la dreta del camí veig les restes de el que podria haver estat una "poteta de bou" o forn de cal.
casa forestal o casa del guarda
Arribat al cotxe decidisc apropar-me a visitar una casa forestal que ve indicada al mapa, m'hi arribe i quan estic fent unes fotos, ix un estadant i em diu que allò és particular i no hi puc estar, gire cua i torne a on tinc el vehicle donant per acabada la caminada de hui. Puge al cotxe i ja pose rumb envers Vilamarxant, ha estat un matí en contacte amb la natura i l'historia per aquesta Calderona sempre tan a prop per fer-hi una escapada.