diumenge, 17 de gener del 2016

GILET-CONVENT SANT ESPIRIT-RODENO DE LA CREU-DRAC DE LA CALDERONA-GILET (amb Senderistes Les Rodanes)

Lloc inici caminada: Plaça Verge de l'Estrella, Gilet, Camp de Morvedre, País Valencià
Caminants: 34 valents senderistes
Data: 17-01-2016
Hora d’inici caminada: 08:13:13
Alçada punt de sortida:86,5 m
Alçada mínima assolida: 84,5 m
Alçada Màxima assolida: 323,5 m
Distancia recorreguda: 12.200 m
Velocitat mitjana: 2,35 km/h (sense descomptar parades).
Velocitat mitjana en moviment: 3,7 km/h

el grup a Sant Esperit (foto Jose March)

Hui tocava caminada del club, l'escollida era una ruta que eixint de Gilet ens portava a visitar el convent del Sant Esperit, pujar al Rodeno de la Creu, El Drac de La Calderona i d'ací, pujar a trobar el coll que separa el Xocainet de La Redona i per l'ombria d'aquesta, rodejar-la fins a eixir a un camí entre camps i per aquest eixir als carrers de la urbanització Balcó de la Penya (altre nom amb què es coneix La Muntanya Redona) d'ací, tornada a Gilet a recollir els vehicles. En acabar la ruta i de tornada a Vilamarxant, teníem Dinar del Patró, una excusa com altre per passar unes hores menjant, bevent, xerrant, i tot això, en bona companyia i en un ambient de camaraderia.
a punt d'iniciar la caminada
A l'hora prevista ens trobem al llavador del poble, ens repartim en els vehicles i posem rumb envers Gilet, arribem i ens trobem que són les festes del patró i la zona de pàrquing de la plaça de la Verge de l'Estrella és ocupat per les parades d'una fira medieval, cada qui busca on deixar el cotxe i un colp tots ja en la plaça, donem inici a la caminada quan passen uns minuts de les huit. Per la carretera per on hem arribat fem un poquet més de 400 m. i girem a la dreta pel carrer Sagunt a trobar el camp de futbol.
sorpresa en forma de petit "divertimento"
Ara per sendes entre arbres i de bon caminar anem paral·lels al barranc de la Maladitxa aprop 1,5 km. canviem de barranc i ara resseguim el Del Racó per uns 500 m. a partir d'ací es pot dir que el camí, uns trams per senda i altres per pista va jugant a esquivar la gran quantitat d'urbanitzacions que poblen aquests estreps del Parc natural de La Serra Calderona. Arribats a la urbanització del mateix nom, no ens queda més solució que caminar uns metres pels seus carrers, fins a eixir al Camí del Sant Esperit per on continuem.
el sempre esperat moment del mos
Fem uns 400 m. per aquest i el deixem per agafar una senda que ens evitara tanta pista i que ens portara a eixir a la zona de lleure que es troba al costat del Convent del Sant Esperit, hi arribem quan portem fets 7,5 km. Aprofitem les taules i bancs per procedir al mos, ara com ja és tradició, fan la seua aparició tot tipus de llepolies: xocolates de tot tipus, galetes, dàtils, café, misteles, aiguardents aromatitzats, que si de per si ja són "normals" hui i amb motiu del "bateig de foc" del Jesus, que ha fet cas a les meues "recomanacions" sobre les obligacions dels nouvinguts.
Font del Beato Nicolas factor
 Enllestit el mos, ens dirigim a visitar la zona oberta a visites del convent, acabada la visita ens apropem a visitar la Font del Beato Nicolas Factor, d'ací agafem una senda que ens porta a tocar del Barranc dels Ermitans, ací comença el tram més complicat de la ruta, una senda pedregosa i amb forta pendent que en uns 400 m. ens porta a eixir al pla on comença l'últim tram per pujar al Rodeno de la Creu. En principi alguns havien dit que esperarien ací, però al final pugem tots, ja que les vistes bé valen l'últim esforç.
dalt el Rodeno de la CReu
Arribats dalt i gràcies a la bona visibilitat gaudim de les immillorables vistes que d'ací dalt s'albiren, quan Porrina toca el "xiulet" iniciem el descens tornat altre colp al pla, ara agafem una bonica senda que en uns 700 m. ens deixa davant del Drac de La Calderona, edificació en forma de drac i de clara inspiració gaudiniana.
Sant esperit vist de dalt el Rodeno de la Creu
El foc real va donar a conéixer públicament «El Drac de la Calderona», un centre d'arts i naturalesa impulsat fa uns anys a Gilet per diversos artistes en ple parc natural de la Serra Calderona. Aquesta escultura geganta va nàixer com un projecte de restauració paisatgística del que abans havia sigut una antiga pedrera. L'escultora en pedra Rhea Marmentini, el saxofonista de jazz Perico Sambeat i la pintora i antropòloga cultural Judit Nádor van emprendre aquesta iniciativa i el 8 de maig de 2007 van aconseguir l'informe favorable del parc natural.
el grup davant el Drac de la Calderona
A partir d'ací, es van anar completant les instal·lacions, sempre amb la idea que aqueix gegant de pedra era solament l'escultura més gran del «bestiari» projectat. Aquests plans de futur van quedar truncats amb l'incendi que va arrasar quasi 68 hectàrees de muntanya i va fer desallotjar a més de 300 persones de tres urbanitzacions de Gilet i Albalat dels Tarongers.
Drac de La Calderona
Ací i en veient l'hora, decidim escurçar la caminada i dirigir-nos a buscar els vehicles en lloc de rodejar la Muntanya Redona, anem a trobar els carrers de la urbanització Balcó de la Penya i d'aquesta ja, entrar en Gilet per la part contraria per on hem eixit a primera hora, arribem a on tenim els vehicles i ens emplacem a les 2,45 h, per al dinar de germanor, però aquesta, ..................... aquesta és un altre historia.

FOTOS PREVIA 13-12-2015

1. ¡Hola Francesc! Bonica ruta que guardem en la llibreta de rutes pendents. Quan puga tornar a caminar per les sendes de les nostres muntanyes, de segur que la tindré en compte. El que ja no se es si el esmorzar serà tan contundent com el vostre.