divendres, 18 de març del 2011

Alçada mínima assolida:114 m
Alçada màxima assolida: 470 m
Distancia recorreguda:11.19 Km
Velocitat mitja: 2.8 Km/h (sense descomptar parades)
Torrent de Can Girona al seu pas per la Font del Racó
Ahir em truca el Julio per quedar, comentem de fer una visita per les fonts després de l'episodi de pluja ultim, quedem aixi, truco al Jose i li comento, s'apunta i quedem per avui a tres quarts de vuit, a l'hora en punt ens trobem i es comenta de pujar al Turó Galzeran en lloc de lo parlat, aixi es que el Jose diu de agafar el seu vehicle i deixar-lo a tocar del Castell de Sant Foix per guanyar una mica de temps, enfilem Avga. Piera amunt amb tan mala fortuna que rebenta una roda arribant a la plaça d'Anselm Clave, aparquem i canviem la roda, lo que ens fa perdre uns quants minuts, enllestit el tema iniciem la caminada.
passera per a vianants paral·lela a la BV-5006
Per Santiago Rusiñol anem a sortir a la BV-5006, agafem el passeig per a vianants i ja ens adonem que els petits torrents baixant ben curulls d'aigua, arribem a Santa Maria de Martorelles i anem a trobar el carrer de la Font del Ca, girem pel primer carrer que trobem per l'esquerra i sortim a un corriol que ens apropa a la Cantera de Can Gallemí, la anem vorejant per l'esquerra fins que som damunt d'aquesta, trèiem el cap per fer unes fotos i seguim a trobar el Coll de Castellruf, ens desviem de la pista per complimentar al Dolmen de Castellruf i ja anem a buscar el Turó Galzeran.
Dolmen de Castellruf
Per aquí el camins estan tots plens de petits reguerons i els humits marges ploren, en un parell d'ocasions tenim que fer equilibris per poder creuar uns bons basals que ens trobem al camí, arribem dalt el Turó Galzeran, contemplem les vistes que de dalt estant es poden albirar i decidim que el lloc es ideal per fer el mos, enllestit l'assumpte i en veient que ja es tard iniciem la tornada desfent l'ultim tram de pista que hem portat, ens desviem per la primera pista que trobem per l'esquerra, que ens porta per un altre sender al Coll de Castellruf.
vèrtex geodèsic del Turó Galzeran
Agafem la pista que per la dreta rodeja el Turó i que en forta davallada porta a sortir a la Font de la Mercè, per no fer tanta pista agafem un tram de corriol que surt d'aquesta i la retroba uns metres mes avall, pocs metres abans d'arribar a la Font de la Mercè ens trobem que els petits torrents que mes avall s'ajunten per formar el Torrent de Can Girona baixen ben plens d'aigua, tan es aixi que davant de la font no saps on es el torrent i on es el camí, a partir d'aquí anem sentint la remor de l'aigua, el Julio i jo ens delim per apropar-nos al torrent i poder prendre imatges.
Font de la Mercè
Arribant a l'alçada del Salt de Can Ros la remor es tant forta que malgrat ser super tard per a mi, el Julio i jo no es podem estar de baixar fins el salt, quin be de Deu d'aigua, si diumenge varem fer equilibris per creuar, avui seria impossible, les càmeres no paren de fer fotos, llastima de no poder creuar, tornem a la pista i seguim a trobar Can Girona, quan manquen pocs metres per arribar anem sentint un fort brogir com d'aigües braves, brogit que no pot provenir d'en lloc mes que de la Font del Racó, aprofitant que la reixa de Can Girona es oberta decidim arribarnos.
Salt de Can Ros, Torrent de Can Girona
Quina meravella, mai havia vist caure aquesta quantitat d'aigua, quina diferencia de avui amb el diumenge, fins i tot es fa difícil de creure, decideixo gravar un tros de vídeo i tot, llastima que aixo consumeix la poca bateria que em quedava, ara per no tornar a passar per l'interior de Can Girona fem el mateix camí que diumenge, camí que ens porta a rodejar la casa i anar a sortir a l'encreuament de camins per on s'enfila el GR-97-3, seguim pel Camí de Can Girona direcció a Martorelles, arribats a la plaça d'Anselm Clave agafem el cotxe i posem rumb a Can Carrancá on ens acomiadem fins la propera.
Torrent de Can Girona, Font del racó
Sense fer la visita a les fonts com havíem dit en principi, al final hem pujat al Turó Galzeran i a mes a mes hem vist el Salt de Can Ros i la Font del Racó com mai les havíem vist i com possiblement tardarem a veure, resumint, un altre mati de natura, gaudi i bona companyia.

fes clic damunt l'imatge per anar al video

1. Quan es vol mesurar una llarga distancia sobre la superfície terrestre no es possible fer-ho com mesuraríem una façana per exemple. En el mètode utilitzat, la triangulació, el territori es divideix en triangles determinats pels anomenats vèrtex geodèsics. Es mesura la base d'un dels triangles i després es mesuren el angles que formen els costats, per aixo des d'un vèrtex sempre en son visibles dos mes.
    Com a curiositat el vèrtex del Turó Galzeran es va utilitzar en la mesura del meridià entre Dunkerque i Barcelona, l'itinerari anomenat Meridià verd que passa en part per la Serralada Litoral es va senyalitzar en commemoració d'aquest fet.
    Espero haver aclarit el teu dubte.

2. Francesc, quina meravella tanta aigua!!
    Vull demanar-te un favor. Pots enviarme les fotos del salt de Can Ros i de la font del Racó?
    Amb el teu permís les poseriem en el llibre.
    Ja em dirás el què
    Gràcies
    Antonio

3. Bona nit Francesc,tenir aquestes fotografíes i videos, és tenir un document gairebé històric. Per cert, els dos cims que formen la triangulació amb el Turó de Galceran, són el Matagalls i el Puig Rodó a La Garrotxa.