dilluns, 10 de febrer del 2014

Velocitat mitjana: 2.9 Km/h
Velocitat en moviment:4.25 Km/h

el grup a Òrrius
Aquest cap de setmana passat,  tocava pujar a Barcelona per visitar la família i passar una estona amb els vells amics, la gent de Trotacamins tenia preparada una eixida i naturalment, m'hi apunto, diumenge poc abans de les nou del mati soc davant de la Masia Carranca, poc a poc va arribant la gent, quan passen uns minuts de l'hora, i després de les fotos de rigor, ens encabim en els cotxes i posem rumb envers Òrrius a la comarca del Maresme, arribats al poble ens trobem amb el Jose Maria que ve de Cànoves i amb el Salva i la Joaquina que venen de Hostalets de Balenyà i que venen acompanyats de tres caminants mes. Donem un tomb pel poble i pugem als vehicles i per la Bv-5106 fem  poc menys d'un quilometre fins al lloc on te l'inici  la caminada.
esglesia d'Órrius
Aparquem els vehicles i donem inici a la caminada quan son les deu del mati, anem caminant per pista de terra fins que fet un quilometre mes o menys arribem a l'entrada de la pedrera de la Pedra Blava, ací parem un moment per reagrupar-nos i per que el Jose Maria i el Julio treguin l'infant que tots portem dins, seguim caminant uns trams per pista i altres per bonics corriols, bona part del camí el farem seguint les marques del GR-92, quan ja portem fets uns tres quilometres deixem l'ample pista per endinsar-nos a visitar les instal·lacions del berenador de Nostra Senyora dels Àngels, equipat amb taules, focs, jocs infantils i tota mena de serveis.
berenador Nostra Senyora dels Àngels
Tornem al camí d'Òrrius a Parpers que deixem als pocs metres per agarrar un corriol que ens portara a eixir al Coll de Parpers, arribats ens aposentem en uns bancs de pedra, que semble servien per escoltar missa a l'aire lliure en una mena de capelleta erigida en memòria a "los caidos por Dios i por la Patria" i que a partir de la instauració dels ajuntaments democràtics ret homenatge a "tots els morts de la guerra civil",  després de fer el mos i aprofitar per xerrar un poquet, ens posem altre cop en marxa, fem uns metres per la C-1415c carretera quasi sense transit a partir de la posta en funcionament de la C-60. Deixem la carretera i ens endinsem en un bonic corriol que ens va apropant a la "Via Romana de Parpers".
"capella" dalt el Coll de Parpers
Aquest tram de "via" o camí, es lo queda en peus d'una antiga via de comunicació entre la costa i la plana i que servia per salvar la Serralada Litoral, fins fa poc hi havia un corrent d'opinió que la datava d'època romana, hui en dia sembla demostrat que malgrat el camí fos emprat des de l'antiguitat, inclòs abans dels romans, la via com a obra d'enginyeria,  no va mes enllà del segle XVIII i fou bastida per facilitar l'arribada de la fusta del Montseny a les drassanes de Mataró i va estar en funcionament fins les darreries del segle XIX en que es va construir la Bv-5106, durant la primera dècada del segle actual es varen realitzar obres de restauració, obres que degut a la crisis, es van aturar el 2010.

tram de la via al 2010 poc després de la restauració
La via transcorre  pel paratge conegut com Fondo de la Gallega per on anem davallant, en un moment donat, l'historiador i a l'hora Trotacamins Joan Sanjuan ens fa una petita dissertació sobre l'historia de la via i dels motius que han portat a desestimar l'autoria romana d'eixa, poc abans d'arribar a la Riera d'Òrrius donem mitja volta i iniciem l'ascens per desfer tot allò que hem descendit, poc abans de arribar dalt del Coll de Parpers, enllacem amb el camí portat a l'anada, camí que anem resseguint fins que tres hores i tres quarts mes tard, arribem on hem deixat els vehicles aquest matí.
el mateix tram tres anys després
Ara i després dels acomiadaments i bons desitjos, cada un es dirigeix al cotxe en que ha vingut i ja emprenem el retorn, arribem a Martorelles i altre cop acomiadaments dels ocupants del vehicle, ha estat un mati de retrobament amb vells amics, i de fer noves coneixences, la Via de Parpers es un d'aquells llocs que sempre havia volgut visitar però un dia per altre no ho havia fet fins hui.