Pàgines

dilluns, 19 de gener del 2009

FONTS DEL GALZERAN, Sant Fost, Sta. Mª de Martorelles i Martorelles

Dilluns, 7,00 h. sona el despertador, he tornat a endarrerir l'hora uns altres 15 m. sobre tot, avui que tinc pensat començar a caminar nomes sortir de casa. Esperonat per un costat pel bloc del Toni Seuma i per altre, per un treball sobre les fonts de la Serralada Litoral que vaig trobar re busca'n per la red, avui surto amb l'idea de visitar el màxim de fonts que pugui, tant si ja les he visitat com si no. Començo la caminada dirigint-me a buscar el Torrent de Can Sunyer, passo per sota del pont nou per la llera del torrent, pujo al carrer Lleida, travesso i vorejant "Les Pruneres" sur-to a la Plaça de Can Sunyer, carrer de la Timba i m'endinso a "l'Itinerari de Natura", no es dels dies que l'he trobat pitjor,
Itinerari de Natura al torrent de Can Sunyer
potser per la catifa de fulles?? potser per que a pesar de tot, encara no es clar?? sigui com sigui, el lloc no deixa de tenir el seu encant. Vaig seguint com puc el Torrent de Can Sunyer fins arribar a la Font de Can Roda, (1ª font) de un tros lluny
Font de Can Roda
ja destaca lamentablement per les pintades dels brètols, aquest tram, del carrer de la Timba fins aquí, amb uns mínims arreglaments, pocs pobles podrien presumir de tenir quelcom semblant, passo pel davant de la entrada a Can Roda, segueixo la ruta pel mig del bosc de Can Roda fins que el sender surt a les vinyes que queden per sota de Can Coll, masia encara en peu, però que semble no estar habitada, agafo el carrer del Carme envers la dreta, continuo pel de la Sagrera, fins trobar les escales que baixen a la Font de Baix (2na font) de moment les dues que he visitat, raja'n, torno cap dalt
Font de Baix
i ara, agafo per la Baixada de la Font, però.........de pujada, a l'arribar al carrer de la Font del Ca, giro a dreta i el segueixo, em porta cap les afores del poble, ara ja s'ha convertit en pista de terra, passo pel davant de una pedrera, una mica mes i arribo a la Font Sunyera (3ª font) també surt aigua, abans d'arribar a la
Font Sunyera
font he vist un indicador de la Font del Ca, així dons, hi faig cap, vaig seguint les indicacions i a la fi hi arribo, creia que estava mes aprop, Font de Sant Domenec i el Ca, coneguda popularment com Font del Ca (4ta font) hi surt un rajolí d'aigua, les rajoletes amb l'imatge
Font de Sant Domenec i el Ca
del sant estan senceres!!!! serà potser per la reixa que les protegeix? ara tindria que desfer el camí fins a la Font Sunyera, però per la dreta de la font surt un corriol que semble portar el mateix sentit que la ruta que m'havia traçat, el segueixo un tram fins que m'adono que es va apartant, dono la volta i desfaig el camí fet fins a la Font Sunyera, un cop aquí, agafo la ruta que tenia prevista, per lo que he vist porta a la Font de la Dinamita. Després de caminar una bona estona, crec que ja he passat el tram per on podia estar la font, decideixo fer mitja volta i desfer el camí, de tornada em surt un corriol per l'esquerra, com avui no tinc que estar pendent de l'hora, decideixo endinsar-mi, a veure on em porta, dit i fet, es un corriol d'aquells que m'agraden, estrets, ombrívols i que de quant en quant, has d'ajupir el cos, ara, ja se una cosa, no el tinc que agafar mai mes!! després de travessar pràcticament tota la zona boscosa de La Nau i part de les vinyes de Can Toni Vell, va a sortir, després de travessar un tancat de ferro on els que han passat abans que jo han fet forat, al carrer de la Vall de Boi, al barri de Can Boc, cerco la forma de travessar-lo. a la fi, trobo un corriol que en forta pujada, em porta a un diposit d'aigua ficat ja casi al bosc, baixo per l'altre vesant, i passant per un corriol costerut i pedregós, vaig a sortir a la pedrera que he passat sortint de Santa Maria, desfaix aquest tram, al passar pel davant de Can Ferriols, em ve al cap el comentari de l'Adolf al seu bloc respecte als pins, mi hi fixo, al inrevés que ell, a mi, si em semble veure algun moviment en el mure't, encara que potser es cosa sense importància, ara lo que si em crida l'atenció, es la copa dels pins, n'he vist que posant menys en perill les línies de subministrament tant de llum com de telefon, han estat escapçats o inclús tallats per la companyia subministradora del servei. ja que soc aquí,
Església de Santa Mª de Martorelles
decideixo fer unes fotos a l'església, després vaig a buscar la carretera, la creuo i agafo el camí del cementiri, passo per Can Bernades, segueixo en direcció a Can Girona i poc abans d'arribar, giro envers la dreta, passo pel davant d'una rotllana de sequoies, i arribo a la Font del Raco (5na font) em porto una agradable sorpresa, com a molt, l'havia vist amb un rajolí,
Font del Raco
encara que la major part de les vegades, l'he vist seca, avui en surt un doll que fa goig de veure, d'aquesta font, a pesar de haver passat diversos cops, no en sabia el nom, fins que el Toni Seuma em va fer arribar un missatge. Un cop visitada pujo les escales, travesso el pont de pedra que salva el torrent i segueixo per un camí que crec es un dels itineraris de natura que Can Girona ofereix als visitants, quant porto un bon tram, agafo un trencall que per l'esquerra, baixa al torrent que normalment esta sec, avui porta aigua, no gaire però en porta, pujo per l'altre banda i surto al camí de Can Barbeta, enfilo envers la dreta i m'arribo a la Font de la Mercè (6na font) treu el rajolí de sempre, el
Font de la Mercè
dia que no en surti, serà qüestió de preocupar-se, Es va inaugurar fa uns trenta anys, el dia de la Mare de Déu de la Mercè, i com que el terreny pertany a 1'Ajuntament de Barcelona li van posar el nom de la patrona de la ciutat. Un cop feta la visita, agafo el camí en direcció a Can Girona, hi arribo, continuo pel carrer Montseny, agafo la carretera, passo per davant l'Ajuntament i en el revol, baixo les escales que portant a la Font de Can Camp, (7na font) hi surt un bon doll i al sortir per sota el nivell del
Font de Can Camp (única font a Martorelles)
terreny, el mateix bassal que crea, impedeix de veure el doll. Fins que no es va establir el servei d'aigua potable al poble, proveïa d'aigua els encortons. Simón Rabassa fa uns anys, hi va fer construir unes escales de ciment i hi va plantar un monòlit de pedra a la part de dalt. Al seu costat, existeix una bassa safareig que avui, estava plena a vessar. Aquesta, es crec l'única font que ens queda a Martorelles després de que en els moviments de terres inherents a la construcció del camp de futbol, quedes colgada la Font de Can Puig, Aquí dono per acabada la ruta de les fonts i pel carrer de l'Alzinar, vaig a sortir al carrer de la Timba i ja, pel Torrent de Can sunyer cap a casa, Em queda el cuque't de no haver trobar la Font de la Dinamita, però com encara em queden fonts per visitar, la poso en la llista.





fonts del Galceran

fes clic a la foto i les veuras totes

2 comentaris:

  1. Bona nit Francesc, desprès del relat de la teva sortida per les fonts de Martorelles, per "al.lusions" farè algun comentari.

    1 La font que anomenes Font de Baix, jo sempre l'he conegut com a Font de Can Riules.

    2. Per sobre de la Font del Ca encara tens la Font del Ferro i la Font de la Teula, trobaràs la ruta en el blog a "Pels voltants de Castellruf" juny de 2008.

    3. La Font de la Dinamita és molt més fàcil trobar-la des de la Conreria. Hi ha un camí que baixa a Mas Llombart i allí si no recordo malament des del carrer Aneto hi surt un corriol que en 5 minuts et durà a la font.

    A reveure.
    Toni Seuma

    ResponElimina
  2. Hola Toni, he posat Font de Baix per que es el nom que li dona tant el topogràfic del ICC com un treball que he trobat per la red i que versa sobre les fonts de la serralada litoral.

    En quant a les fonts de La Teula i del Ferro, dies enrera li vaig demanar a l'Antonio de antondensi si em podia fer cinc cèntims sobre la seva ubicació ja que ell hi ha estat, amb les dades que poses al teu missatge al bloc segur que a la pròxima, les trobo.

    Respecte a la font de la Dinamita, al meu escrit posava això: "crec que ja he passat el tram per on podia estar la font, decideixo fer mitja volta i desfer el camí," dons be, m'estava referint al mateix camí del que tu parles, però agafat des de l'altre extrem o no la vaig veure, o abans d'arribar-hi, vaig donar la volta.

    Moltes gracies pel teu comentari i espero que no et tinguis que donar per al·ludit per fer-ne d'altres.

    Francesc

    ResponElimina