dimarts, 6 de maig del 2014

CAMí DE SANT JAUME (Primer Dia, Etapa previa)

Feia mesos que amb un petit grup dels Trotacamins de Martorelles anàvem parlant d'aprofitar el pont del 1er. de Maig per a fer un tram del Camí de Sant Jaume, a la fi, per uns motius o altres el grup queda format per vuit futurs peregrins: el Joan Sanjuan i la Pepi Lou de Martorelles, el Salvador Arquer de Sant Fost, la Dolors i el seu marit el Domenec de Mollet, el Jose Maria Baró de Cànoves i Samalús, la Maria Clara de Sant Antoni de Calonge i jo, de Vilamarxant. Tots ells eixiran plegats amb tren des de l'estació de Sants, jo, agafaré l'autobús a l'estació d'autobusos de València i ens trobarem tots a Pamplona.
aquesta imatge es acompanyara tot el camí
Dimecres 30, la dona, la filla i els nets de València m'acompanyen fins a l'estació, l'autobús té l'eixida a les 22,35 h. aquest arriba i ens acomiadem i ja puge i m'acomode, quan passen uns minuts es posa en marxa i comença a rodar per València en mig de la foscor de la nit. Passades unes dues hores fem una parada d'uns tres quarts d'hora per menjar i estirar les cames, després d'un parell de curtes parades mes, arribem a l'estació d'autobusos de Pamplona quan són un poquet mes de les cinc del matí. Primer pense a deixar la motxilla en consigna i eixir a fer un vol, en veien que fins a les 06,30 no les obren decidisc xino xano dirigir-me a trobar l'estació del tren que es troba a uns tres quilòmetres.
Parc Fluvial del Riu Arga, Pamplona
Arribat, em trobe amb la desagradable sorpresa que no disposa de consigna, em toca carregar amb el pes tota l'estona, com l'estació és a tocar del Parc Fluvial que ressegueix el riu Arga, aprofite i faig una bona passejada per les seues ribes, quede impressionat dels metres i metres de zona verda de la qual disposa la ciutat. Malgrat que el temps amaga amb ploure, no em veig en la necessitat de posar-me la capelina, m'assente en un banc i menge unes galetes que portava. Quan va apropant-se l'hora de l'arribada del tren em dirigisc a l'estació, Puntual el tren arriba a les 11,17 h. salutacions, abraçades i ens endinsem pels carrers de la ciutat en direcció al "Casco Viejo".
interior del Café Iruña
Ací ens trobem amb les diverses manifestacions amb motiu del primer de Maig, visitem el "Café Iruña" emblemàtic establiment de la ciutat i un dels llocs més freqüentats per Ernest Heminway. Arribats al famós Carrer Estafeta entrem en un dels seus innumerables establiments i ens regalem amb suculent dinar. Enllestit el tema gastronòmic, truquem al taxi que ja tenim aparaulat i quedem que ens recollira al costat de la plaça de braus, ens hi dirigim, al poc arriba, col·loquem les motxilles, ens acomodem i ja posa rumb envers Roncesvalles inici de la primera etapa de les quatre que farem.
primer contacte amb Orreaga/Roncesvalles
Arribats a Roncesvalles  i després de les preceptives acreditacions i de recollir la credencial del pelegrí, ens instal·lem en els llits assignats i un cop hem deixat les motxilles en uns armariets amb clau, eixim a fer un tomb, ací si que tenim que tirar de capelina ja que ha començat a plovisquejar.
Capella de Sant Jaume
Com a conjunt urbà, Orreaga-Roncesvalles té tres punts que es constitueixen com a centre d'un espai continu. El primer ho protagonitza l'esplanada d'accés, que té com a teló de fons la Casa Prioral i el Museu-Biblioteca. El segon nucli del complex col·legial queda ocult per aqueixa primera línia d'edificis. Es tracta d'un espai quasi tancat que forma una gran plaça rectangular i al que s'accedeix per un petit túnel de volta rebaixada. Està disposat a diversos nivells, ocupant el superior les Cases dels Beneficiats. El tercer espai és un altre pati rectangular tancat per habitatges on destaca l'Hospital construït al començament del segle XIX i que avui realitza la funció d'alberg juvenil.Altres construccions, ja de caràcter públic, són l'antic molí, alçat a la fi del segle XVIII i que ha sigut totalment reconstruït com a oficina d'informació i turisme, i els senzills habitatges localitzats al costat de les dels Beneficiats. Entre els edificis netament civils destaca la hospedería o posada, la primera construcció que es troba en arribar des de Auritz-Burguete, construïda amb aquesta funció en 1612.

interior de la Col·legiata
A dos quarts de nou ens dirigim a la posada on soparem el "Menu del Pelegrino" abans de les deu hem de ser  a les lliteres ja que a aquesta hora tanquen l'alberg i les llums. Malgrat no haver començat encara a fer el Camí, ja porte caminats uns quants quilometres i a mes, a prop de 36 hores sense dormir, aixi es que en ficar-me al llit quede adormit en un tres i no res i no necessite ni taps per les orelles ni res. Ací s'acaba aquesta etapa prèvia encara que no mancada de bons moments i descobertes varies.